Ker smo bili deležni kar nekaj vprašanj kaj pomeni novi standard glede uporabe otroških avtosedežev po novem letu 2017 in smo zasledili odlično obrazložitev na  Agenciji za varnost prometa smo se odločili, da jo v celoti objavimo in s tem razblinimo nekatere strahove staršev, ki so v veliki dilemi, katere avtosedeže bodo sploh lahko uporabljali po letu 2017.

INFORMACIJA GLEDE UPORABE OTROŠKIH VARNOSTNIH SEDEŽEV IN NOVEGA STANDARDA ECE R129

Glede na prispevke v zadnjih dneh glede uporabe novega standarda za testiranje otroških varnostnih sedežev se pojavljajo v medijih različne informacije, med katerimi so nekatere tudi napačne oz. pomanjkljive. Zato želimo pojasniti nekaj dejstev.

Julija 2014 je Evropska komisija sprejela nov standard ECE R129 v povezavi z “i-Size” glede testiranja otroških varnostnih sedežev (otroških zadrževalnih sistemov), ki je stopil v veljavo že leta 2014. Ob tem je jasno opredeljeno, da še vedno ostaja veljaven tudi standard testiranja ECE R 44/04. Standardi za testiranje otroških varnostnih sedežev zagotavljajo, da so sedeži homologirani in ustrezajo določenim kriterijem za evropsko tržišče. Torej nikakor ne gre za nova pravila in zakonske določbe, ampak za zahtevnost testa, ki mu mora otroški sedež ustrezati.

Z novim standardom R129:
– se bodo otroški sedeži obvezno testirali tudi za stranske trke,
– prav tako bodo morali vsi ustrezati isofix pritrditvi, kar je označeno s splošno oznako i-Size,
– skupine sedežev bodo razvrščene glede na velikost otroka (po višini v cm),
– ter otroški sedeži po R129 bodo morali omogočati vožnjo otroka do 15. meseca v nasprotni smeri vožnje.

Na evropskem tržišču je sedaj izredno majhno število otroških sedežev, ki so bili testirani po novem standardu R129. Tako da proizvajalci šele sledijo povpraševanju in razvijajo takšne sedeže, ki se bodo v naslednjih letih predvidoma bolj uveljavili.

Ali bo potrebno otroške sedeže zamenjat? Odgovor je NE, saj bo standrad R 44/04 še vedno v veljavi vsaj še nekaj let, tako da bodo na tržišču hkrati otroški sedeži po enem ali drugem testu.

Ali nov standard velja za vse otroške sedeže? Zaenkrat je sprejet standard samo za otroške sedeže za otroke do višine 105 cm. Za večje otroke še ni novega standarda, ampak je še v pripravi. Tako da pri avtosedežih skupine II+III (15-36 kg) zaenkrat ni nobenih sprememb.

Ali nov strandard pomeni novo zakonsko določbo? Ne, gre za standard testiranja, zakonske določbe se s tem nič ne spreminjajo.

Ali bom kaznovan, če bom imel otroški sedež brez tega standarda R129? Ne, še vedno je hkrati v veljavi tudi standard R 44/04 in jih boste lahko kupili in uporabljali še vrsto let. Uveljavitev novega standarda R129 za vse sedeže bo postopna v naslednjem desetletju.

Ali jahači ne bodo več dovoljeni? Jahači, ki imajo samo podlogo (spodnji del, 15 – 36 kg), so še vedno zakonsko dovoljeni. Hkrati pa poudarjamo, da za večjo varnost otrok med vožnjo priporočamo otroški sedež – jahač z naslonjalom za telo in glavo (15-36 kg), ker so otroci tako v primeru stranskih trkov veliko bolj zaščiteni. Nov standard R129 nikakor ni povezan z jahači, saj le-to spadajo v skupino nad 105 cm za katere novega standarda še ni določenega.

Kaj pravi zakonsko določilo glede vožnje otrok? V Sloveniji morajo biti otroci do višine 150 cm zavarovani med vožnjo z ustreznim zadrževalnim sistemom, ki ustreza vsem veljavnim standardom (torej R44/04 in R129). Ob tem so naša prizadevanja, ki so tudi strokovno utemeljena, da se starejših standardov (R44/01 in 02) ne bi več uporabljalo.

Ali se morajo po novem otroci do 15. meseca voziti obrenjeni obratno smeri vožnje? Nov standard R129 predvideva otroške sedeže, ki bodo zahtevali namestitev sedeža v nasprotni smeri vožnje do 15. meseca, kasneje pa lahko tudi v smeri vožnje. Pri uporabi otroškega sedeža po standardu R44/04 pa je namestitev avtosedeža v nasprotni smeri vožnje zahtevana za skupino 0+ oz. 0-13 kg (za dojenčke).

Ali bo nov standard zagotovil večjo varnost?   Nov standard bo v prihodnjem desetletju delno prispeval k večji varnosti otrok, predvsem pa je pomembna poleg kvalitete avtosedeža tudi njegova ustrezna in dosledna uporaba. Za varnost otrok med vožnjo je tako ključnega pomena, da je otroški avtosedež ustrezno in trdno nameščen v avtomobilu skladno z navodili proizvajalca, otrok pa tesno pripet z varnostnimi pasovi, prav na vsaki vožnji. O tem osveščamo in informiramo tudi v okviru izredno uspešnega projekta Pasavček, ki opozarja: Red je vedno pas pripet!

Članek je povzet s strani https://www.avp-rs.si